Každé nově budované stavební nebo montážní dílo je zpravidla spojeno se značnými náklady pro jeho investora. Rovněž je realizace již ze své povahy riziková, a proto patří pojištění stavební (CAR) a montážní (EAR) mezi základní pojištění.
Jedná se o all-risks pojištění, které kryje nahodilé škody, jež mohou nastat v průběhu výstavby nebo montáže. Zejména poškození realizovaných děl živelními riziky, nešikovností/nedbalostí zaměstnanců, odcizeními, pády, nárazy apod. Do krytí lze zahrnout nejen díla samotná, ale i materiál použitý k jejich stavbě, okolní majetek investora, stavební a montážní stroje a zařízení, křížovou odpovědnost se subdodavateli, pojištění zkušebního provozu nebo poškození díla v době jeho záručního krytí při odstraňování vad a nedodělků.
Protože je každé realizované dílo jiné, je potřeba klást zvýšený důraz na individualizaci pojistné ochrany a pojistného krytí tak, aby při vzniku škody byla ošetřena specifika jednotlivých děl. Jiné je riziko u stavby dálniční sítě, jiné u přehrad nebo rodinných domů.
Rozdíly mezi pojištěním CAR a EAR
V současné době je hojně využívané pojištění stavebně-montážních rizik CAR (Contractors‘ All Risks) a EAR (Erection All Risks), které dokáže pokrýt veškerá rizika stavebních a montážních děl, a to celosvětově.
CAR
- zhotovení na staveništi
- beton, ocel a jiné stavební materiály
- nižší koncentrace hodnot
- žádný testing
EAR
- zhotovení u výrobce, montáž na staveništi
- stroje a zařízení
- vysoká koncentrace hodnot
- testing (vysoké riziko)