Cyklistická sezóna je tady. Na co si dát pozor?

Kategorie: Nezařazeno
Datum: 7.8.2024

Cyklistická sezóna je tady.  Na co si dát pozor?

Co dokáže cyklistická helma

Mám, či nemám? Téměř shakespearovsky se někteří z nás rozhodují o nasazení cyklistické helmy. Rozum říká, že ano. Pohled do zrcadla je proti. Lékaři však považují helmy za efektivní prevenci. Dohledal jsem výsledky výzkumu, ve kterém patologové zkoumali 119 úmrtí cyklistů bez přilby. Došli k závěru, že 44 z nich by s helmou přežilo. V jednom znaleckém posudku použitém před soudem se dokonce uvádí, že ze všech případů úmrtí v důsledku zranění hlavy by 80 % cyklistů přežilo. Kdyby měli na hlavě helmu.

Zcela bez zajímavosti ovšem není ani argument odpůrců povinného nošení helmy, podle nichž míra použitých ochranných prostředků chování lidí (nejen cyklistů) přímo ovlivňuje. Jinými slovy, čím více ochranných prvků na sobě mají, tím více riskují.

Každopádně podle české legislativy musí mít při jízdě helmu povinně jen osoby mladší 18 let. Pokusy o rozšíření povinnosti na všechny bez ohledu na věk několikrát ztroskotaly. Ani v ostatních evropských zemích taková povinnost není, výjimkami jsou Izrael, Španělsko, Turecko a Slovensko, kde to ale platí jen mimo obec. Naopak ve většině evropských zemí nemusí cyklistickou helmu nosit ani děti do 18 let.

Nechráníte se, přijdete o část náhrady škody

Před jedenácti lety přišel Nejvyšší soud ČR (25 Cdo 2258/2008) s přelomovým rozhodnutím. Týkalo se cyklisty, který utrpěl při dopravní nehodě zaviněné řidičem motorového vozidla závažné zranění. Domáhal se náhrady škody proti pojišťovně z titulu povinného ručení viníka nehody. Nejvyšší soud konstatoval, že náhradu škody zraněnému cyklistovi lze poměrně snížit (o 10 %), protože neměl cyklistickou helmu a tím se spolupodílel na rozsahu následků havárie.

Přelomové je rozhodnutí v tom, že soud došel k tomuto závěru, přestože cyklista neporušil žádnou konkrétní zákonnou povinnost. Podle soudu ovšem porušil tzv. obecnou prevenční povinnost, podle které je každý povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke vzniku škody.

V jiném případě, který řešil Nejvyšší soud ČR (25 Cdo 2974/2011), byla ze stejných důvodů náhrada škody snížena dokonce o citelných 80 %.

Zajímavé v této souvislosti je, že v Německu soudy i nadále odmítají dávat spoluvinu na zranění cyklistům, kteří neměli v době nehody helmu. Tamní soudci trvají na tom, že pokud jim zákon nošení helmy nepřikazuje, není možné jim náhradu škody na zdraví zkrátit, když nehodu nezavinili.

Pravidla provozu na pozemních komunikacích

Mnoho lidí, zejména těch, kteří nemají řidičský průkaz, si stále myslí, že pravidla silničního provozu platí jen pro řidiče motorových vozidel. Mají za to, že pokud nedělali autoškolu a nemají „papíry“, nemůže po nich jako cyklistech nikdo chtít, aby ovládali všechna pravidla. To je omyl. Podle ustanovení paragrafu 4 zákona č. 361/2000 Sb., provozu na pozemních komunikacích, se musí tímto zákonem řídit všichni účastníci silničního provozu, tedy i cyklisté a chodci. Pokud je poruší, mohou se dopouštět přestupků, a dokonce i trestných činů. Za ty jim přitom hrozí jak peněžní pokuty, tak v krajním případě i vězení. A není to jen hypotetická možnost, například nedáním přednosti, nesprávným odbočováním, otáčením nebo přejížděním silnice, případně jakoukoliv jinou nepozorností mohou způsobit dopravní nehodu se stejně fatálními následky jako řidiči motorových vozidel. Sám jsem řidič i cyklista a vím, že mnozí řidiči se chovají k cyklistům neohleduplně. Stejné je to ale i v opačném gardu.

Pojištění odpovědnosti za škodu

Kromě přestupků nebo trestných činů mohou cyklisté způsobit i škodu na majetku nebo zdraví, a to velmi významného rozsahu. Závažná škoda na zdraví doprovázená invaliditou, příp. smrt může představovat náhradu škody v řádech milionů korun, výjimečně i desítek milionů korun. Když po cyklistově chybě dojde k nehodě jednoho či dvou vozidel a těžce se v nich zraní nebo zemře několik osob, náhrada škody bude astronomická.

Zatímco provozovatelé aut musí mít povinně sjednané pojištění odpovědnosti za škodu (povinné ručení), podle zákona minimálně s limitem plnění 50 milionů korun pro škody na majetku a 50 milionů korun pro škody na zdraví, cyklista může vyrazit do ulic „jen tak“.

Doporučuji proto všem cyklistům, aby se bez odpovídajícího pojištění odpovědnosti za škodu na kolo ani nepodívali. Sjednává se většinou v podobě pojištění odpovědnosti za škodu v běžném občanském životě a v minulosti mělo limity plnění ve výši jednoho nebo dvou milionů korun. To jsou absolutně nedostatečné limity a dnes je už možné sjednat významně vyšší. Nahlédněte do svých smluv, pokud je máte z dřívějška, a ověřte si je. V mé pojistné smlouvě je limit plnění 50 milionů korun.

Závěr

Takže jaké je moje doporučení? Koupit helmu a používat ji. Zkontrolovat stávající pojištění a jeho limity, případně uzavřít nové. Přibalit opatrnost a jezdit jen střízliví.

Autor:

JUDr. Tomáš Vícha

Ředitel oddělení likvidace pojistných událostí

Vážíme si našich klientů a jejich spokojenost je pro nás zásadní

Ewals Cargo Care GECO JIPOCAR TRANSPORT RKL Opava TON VINCENTKA
© ARSYLINE 2016
Varování
Zavřít
Zavřít